De mama's van sterre

Methodiek

Materiaal
Boek ‘De mama’s van Sterre’ Auteur: Gea van Beuningen Illustraties: Tinne Van Den Bossche Uitgeverij ’t Verschil, Het Roze Huis - çavaria Antwerpen.  isbn: 978-94-9095-203-7
Papier
Potloden 
Gom 
Slijper
Bijlage: het memoryspel (om de duurzaamheid te vergroten kan je ervoor kiezen om het memoryspel te plastificeren). 

Werkwijze
De leerkracht vraag aan de leerlingen om in een kring te gaan zitten. De leerkracht laat het boek De mama’s van Sterre zien aan de klas en leest het boek voor. Neem tussendoor voldoende tijd om de prenten te laten zien aan de leerlingen. 

Als het verhaal afgelopen is, verdeelt de leerkracht de leerlingen in twee groepen. 
Groep 1 maakt een vrije tekening rond het boek; ze mogen hun favoriete deel van het verhaal tekenen. 
Groep 2 speelt het memoryspel uit bijlage 1. Als de groep te groot is, kunnen ze in kleine groepjes het memoryspel spelen.     
Draai de rollen om als de leerlingen klaar zijn met het memoryspel. 
Opgelet: De leerlingen gaan waarschijnlijk nog niet met hun tekening klaar zijn als de rollen omgedraaid worden. De leerlingen mogen na het klasgesprek hun tekening afmaken. 
Als alle leerlingen klaar zijn met het memoryspel, volgt een klasgesprek over het boek en het onderwerp.
Om dit gesprek te voeren kan je de volgende richtvragen stellen: 

  • Heeft iedereen een mama of een papa? 
  • Bestaan er andere gezinnen? 
  • Wat vond je van de plaatjes?
  • Ken je een meisje dat verliefd is op een meisje? 
  • Wat als Sterre in jouw klas zou zitten, zou je haar wel eens plagen?
  • Wat is jouw lievelingsstuk van het verhaal? 
  • Zou jij het erg vinden om twee mama’s te hebben?
  • Kan een kindje twee papa’s hebben?
  • Wat zijn de voordelen van twee papa’s te hebben? 
  • Wat zijn de nadelen van twee papa’s te hebben? 
  • Wat zijn de voordelen van twee mama’s te hebben?
  • Wat zijn de nadelen van twee mama’s te hebben? 


 

BijlageGrootte
PDF-pictogram demamasvansterre.pdf4.81 MB