Wat zou jij doen?

Methodiek

Concept
Dit is een groepsdiscussie waarbij de leerlingen naar aanleiding van een discussiefilmpje zelf de discussie voeren. De vraag "Wat zou jij doen?" staat hierbij telkens centraal.

Materiaal
Computer met internetverbinding
Beamer 
Geluidsboxen 

Werkwijze

Start de les door de groep in een kring te plaatsen. Als iedereen in de kring zit, vertel je dat we het gaan hebben over holebiseksualiteit en daarom een kort programma gaan bekijken over holebi’s. Start het filmpje "Wat zou jij doen?". Deze video is via deze link te vinden: http://www.schooltv.nl/video/wat-zou-jij-doen-ik-vertel-iedereen-dat-ik-homo-ben/

Als het filmpje afgelopen is kan de groepsdiscussie starten. De discussie bestaat uit twee onderdelen. Het eerste gedeelte zijn vragen over het filmpje. Het tweede gedeelte bestaat uit algemenere vragen over holebiseksualiteit. 

Gebruik de volgende vragen:

  • Waar denk je aan als je het woord "holebi" hoort? 
  • Ken je zelf holebi’s in je eigen omgeving? 
  • Wat zou je doen als je beste vriend of vriendin aan jou vertelt dat hij of zij holebi is?
  • Wat zou je doen als je twee jongens of twee meisjes met elkaar ziet zoenen op straat? Hoe reageer je hierop? 
  • Wat zou je doen als je zelf holebi zou zijn? Zou je het vertellen? Zo ja, aan wie? 
  • Wist je dat holebi zijn in sommige landen verboden is? Wat vind je hier van? 
  • Wat zou je doen als er iemand gepest wordt omdat ze lesbisch is? 

Als de bovenstaande stellingen besproken zijn kan je verder gaan met een nieuw stellingenspel. De volgende stellingen moeten de leerlingen beantwoorden met "eens" of "oneens" door naar één kant van de ruimte te stappen. Als de leerlingen een keuze gemaakt hebben neem je de tijd om te stelling diepgaander te bespreken door verdiepingsvragen te stellen. 

  • Als iemand die ik ken homo, lesbisch of bi is, dan wil ik dat weten.
  • Je kan het aan iemand zien of die homo, lesbisch of biseksueel is.
  • Ik heb het woord "homo" wel eens gebruikt als scheldwoord. 
  • Een kind heeft een vader én een moeder nodig.
  • Holebi zijn is een keuze. 
  • Twee papa’s kunnen even goed een kind opvoeden als een mama en een papa. 

Na het stellingenspel gaan de leerlingen terug in de kring zitten voor de afsluiting. Vraag wat ze van het onderwerp vonden en wat ze voor zichtzelf geleerd hebben. 
Peil gerust naar hun denkbeelden. Kijken ze bijvoorbeeld anders naar holebi’s dan voordien?