Diversiteit: een uitdaging voor de school

Een man wordt in elkaar geslagen omdat hij homo is. Een transgender tiener pleegt zelfmoord omdat ze zich niet aanvaard voelt door haar omgeving. Extremisten plegen een religieus getinte aanslag in Parijs. Een boot met vluchtelingen kapseist op de Middellandse Zee.

Voor leerkrachten zijn dit stuk voor stuk thema’s uit de actualiteit die niet eenvoudig in de klas te brengen zijn. In deze praktijkgerichte vorming gaan we in op enkele vragen waar leerkrachten mee zitten. Hoe creëren we een gezonde dialoog tussen de leerlingen over dergelijke onderwerpen? Hoe gaan we om met extreme standpunten? Wat doe ik beter wel en niet als leerkracht in een dergelijke les? We werken hierbij met concrete voorbeelden rond holebi’s en trangenders, maar de aangereikte technieken zijn even goed toepasbaar voor andere invalshoeken van diversiteit.

Door gebeurtenissen in de actualiteit wordt diversiteit als thema vaak op een negatieve manier in de klas gebracht. Daarom gaan we ook in op hoe we als school diversiteit – in de breedste zin van het woord – een positieve lading kunnen geven. Enerzijds hebben we het daarbij over technieken voor lessen die over het thema gaan. Anderzijds bestuderen hoe we ook op impliciete manier (beeldmateriaal, interactie, …) de openheid omtrent diversiteit op school kunnen vergroten.

Duur: Een korte versie van deze vorming kan gegeven worden op een teamvergadering (90 min.). Een uitgebreide versie kan onder vorm van een halve (3 uur) of volledige studiedag (5 à 6 uur).

Op maat: Al onze vormingen zijn op maat en worden steeds aangepast aan de situatie en de concrete vragen van de school.

Contacteer team onderwijs

[email protected](link stuurt een e-mail)

T: 09 223 69 29