Meisjes en jongens: andere talenten?

Het valt veel leerkrachten op: jongens en meisjes presteren gemiddeld anders op school. Ze kiezen voor andere studierichtingen en lijken gemiddeld andere talenten en vaardigheden te hebben. Meisjes en jongens gaan op een andere manier met elkaar om en ook hun probleemgedrag lijkt erg verschillend. Sommige leerkrachten kunnen beter om met jongens, anderen met meisjes. Jongeren die geen ‘typische’ jongen of meisje zijn, hebben het vaak moeilijker op school.

In deze vorming bestuderen we in welke mate deze veronderstellingen kloppen en hoe ze te verklaren zijn. De focus ligt hierbij op de school- en klaspraktijk.

Welke rol spelen wij als leerkracht bij het in stand houden en uitdiepen van schoolprestatie- en gedragsverschillen tussen jongens en meisjes? Welke bewuste en onbewuste processen spelen hierbij een rol? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jongens en meisjes dezelfde kansen krijgen, ongeacht hun geslacht? Hoe reageren we op ‘typisch’ jongens- en meisjesgedrag? Deze vorming is geen theoretische uiteenzetting, maar een praktijkgerichte training. Er worden verschillende technieken, werkvormen en tips aangereikt die makkelijk in de klas kunnen worden toegepast.

Duur: Een korte versie van deze vorming kan gegeven worden op een teamvergadering (90 min.). Een meer uitgebreide versie kan onder vorm van een halve studiedag (3 uur). Ook een volledige studiedag (5 à 6 uur) is mogelijk. In dat geval worden in samenspraak met de school enkele elementen uit onze andere vormingen opgenomen.

Op maat: Al onze vormingen zijn op maat en worden steeds aangepast aan de situatie en de concrete vragen van de school.

Contacteer team onderwijs

[email protected]

T: 09 223 69 29