Trajectbegeleiding: stapsgewijs werken aan duurzame verandering

U heeft het vast al meegemaakt. U en uw collega’s waren onder de indruk van een prima vorming. Vol goede moed en plannen werd nog een tijdje aandacht geschonken aan het onderwerp van de vorming. Maar al gauw zorgden een paar afwezige collega’s, andere prioriteiten en 1001 dagelijkse schoolprobleempjes ervoor dat het onderwerp in de koelkast raakte, waarna het uiteindelijk helemaal vergeten werd.

Bovendien is het genderbewuster en holebi- en transgendervriendelijker maken van een school een werk van lange adem. Daarom kiezen steeds meer scholen niet voor een éénmalige vorming, maar voor een begeleidingstraject op maat.

De opstartfase: motiveren en proberen

Een traject start sowieso met een verkennend gesprek waarin we bestuderen waar de school staat op vlak van genderbewust en diversiteitsvriendelijk onderwijs. We zetten meteen doelgericht de ruwe lijnen van het traject uit. Daarop volgt een introductievorming voor het hele schoolteam. Deze sessie heeft als hoofddoel mensen te motiveren, ze ‘goesting’ te geven om genderbewust en diversiteitsvriendelijk les te geven. In deze vorming zitten onder andere heel wat praktische, makkelijk toepasbare tips. Zo kan iedereen op eigen tempo één en ander uitproberen en aan den lijve ondervinden wat het effect is. Gegarandeerd ontstaan er na de vorming regelmatig gesprekjes over het onderwerp in de leraarskamer… Collega’s prikkelen op die manier mekaar en trekken ook steeds meer ‘twijfelaars’ over de streep. Een genderbewuste school word je niet in je eentje of met een klein groepje, maar met het hele team.

Vervolg à la carte

Veranderingstrajecten die gedragen en mee gestuurd worden door een team hebben op termijn het grootste effect. Daarom bepalen we voor de introductiesessie enkel de grote lijnen van het traject. Voor wat daarna volgt, krijgt de school een pakket voorstellen op maat. Sommige van de ondersteuningsmogelijkheden zijn bedoeld voor het hele team, maar de meeste zijn vak- of taakspecifiek. De onderwerpen zijn ruim, zodat iedereen iets kan vinden dat aanspreekt: interactie over diversiteit met jongeren, vakgebonden materiaal en tips, schoolbeleid, omgaan met transgender jongeren, … Het laag houden van de werkdruk voor het schoolteam is één van onze prioriteiten. Daarom ontvangt de school deze voorstellen desgewenst onder vorm van een online document, gekoppeld aan een eenvoudig online formulier. In een mum van tijd kan op die manier een overzicht gemaakt worden van de richting die het team uit wil. Op basis van deze informatie bekijken we samen hoe één en ander te organiseren valt. We kunnen daarbij één, maar ook meerdere schooljaren vooruit kijken.

Sommige scholen opteren ervoor om na een introductiesessie met het hele team, eerst een klein groepje verder te laten werken op het thema. Deze en enkele andere varianten worden besproken tijdens het verkennend overleg.

Verduurzaming

Uiteindelijk is het de bedoeling dat genderbewust, holebi- en transgendervriendelijk en bij uitbreiding diversiteitsvriendelijk onderwijs deel gaan uitmaken van het DNA van de school. Zowel in het beleid, het lesgeven als in de hele schoolcultuur is het concept dan verankerd. Om te komen tot dit punt is minstens één, maar vaker meerdere schooljaren nodig. In de loop van dit proces wordt regelmatig gepolst wat het team nodig heeft om verder te groeien en wordt het traject daaraan aangepast.

Praktisch

Een traject kan gespreid worden over één of meerdere schooljaren. Trajectbegeleiding is inbegrepen in de prijs van de introductievorming, met een maximum van 4 verplaatsingen van ons naar de school binnen het schooljaar.

De introductiesessie kan worden gegeven op een studiedag, een teamvergadering of een ander geschikt moment. De minimumduur van deze vorming is een uur. Ideaal is anderhalf tot drie uur (met pauze).

Contacteer team onderwijs

[email protected]

T: 09 223 69 29