Evaluatiemethodiek

Methodiek

Doel 

Nagaan wat de ervaring van de vorming vanuit het perspectief van de leerlingen is.

Duur

Maximaal 10 minuten

Materiaal

1 roosvorm geprint op A3-papier of 3 roosvormen geprint op A4-papier

3 stickers per persoon (rood, groen en geel) 

Stappenplan 

  1. Leg het doel van de werkvorm uit: "In dit laatste onderdeel wil ik graag te weten komen hoe jullie de vorming hebben ervaren. Daarvoor ga ik jullie elk 3 stickers geven. Elk kleur staat voor één van de drie vragen die jullie zullen beantwoorden. Ik zal 3 stellingen voorlezen en naarmate je het meer eens bent, plak je je sticker meer naar het midden van de roos." 
  2. Leg de roos / rozen in het midden van de cirkel 
    • Stelling 1: "Dit was een leuke vorming". Laat hen de rode sticker op de roos plakken. 
    • Stelling 2: "Ik kijk nu anders naar het onderwerp 'holebi en trans' dan voor de vorming". Laat hen de groene sticker op de roos plakken.
    • Stelling 3: "Deze vorming is zinvol en moet onderdeel blijven van het lespakket". Laat hen de gele sticker op de roos plakken. 
  3. Nabespreking
    • Bespreek opvallende spreidingen bij 1 stellingen
    • Bespreek verschillen tussen 2  stellingen (vb. "het grootste deel onder jullie vond het een leuke vorming, maar niet iedereen vindt dat het een onderdeel van het lespakket moet blijven. Hoe komt dat?") 

Tip: kijk weg of draai je stoel om wanneer de leerlingen hun stickers plakken. Als je toekijkt, zullen ze geneigd zijn om wenselijker te antwoorden.

BijlageGrootte
Afbeeldingspictogram targetrecurve.png82.1 KB