Evaluatiemethodiek
Methodiek
Doel
Nagaan wat de ervaring van de vorming vanuit het perspectief van de leerlingen is.
Duur
Maximaal 10 minuten
Materiaal
1 roosvorm geprint op A3-papier of 3 roosvormen geprint op A4-papier
3 stickers per persoon (rood, groen en geel)
Stappenplan
- Leg het doel van de werkvorm uit: "In dit laatste onderdeel wil ik graag te weten komen hoe jullie de vorming hebben ervaren. Daarvoor ga ik jullie elk 3 stickers geven. Elk kleur staat voor één van de drie vragen die jullie zullen beantwoorden. Ik zal 3 stellingen voorlezen en naarmate je het meer eens bent, plak je je sticker meer naar het midden van de roos."
- Leg de roos / rozen in het midden van de cirkel
- Stelling 1: "Dit was een leuke vorming". Laat hen de rode sticker op de roos plakken.
- Stelling 2: "Ik kijk nu anders naar het onderwerp 'holebi en trans' dan voor de vorming". Laat hen de groene sticker op de roos plakken.
- Stelling 3: "Deze vorming is zinvol en moet onderdeel blijven van het lespakket". Laat hen de gele sticker op de roos plakken.
- Nabespreking
- Bespreek opvallende spreidingen bij 1 stellingen
- Bespreek verschillen tussen 2 stellingen (vb. "het grootste deel onder jullie vond het een leuke vorming, maar niet iedereen vindt dat het een onderdeel van het lespakket moet blijven. Hoe komt dat?")
Tip: kijk weg of draai je stoel om wanneer de leerlingen hun stickers plakken. Als je toekijkt, zullen ze geneigd zijn om wenselijker te antwoorden.
Bijlage | Grootte |
---|---|
targetrecurve.png | 82.1 KB |