Waarom genderrollen, seksuele oriëntatie en genderdiversiteit bespreken in de lagere school?

Waarom genderstereotypen en seksuele diversiteit bespreekbaar maken in de klas? 

Kinderen en jongeren groeien op in een zeer diverse maatschappij. De lagere school is de uitgelezen plaats om kinderen respect voor verschillen aan te leren. Kinderen vanaf een jonge leeftijd leren omgaan met diversiteit kan er voor zorgen dat ze later met een open blik blijven kijken naar onze maatschappij. Een school is ook de plaats waar genderstereotypen op vele manieren aanwezig zijn. Nog maar al te vaak zien we in schoolboeken stereotype voorbeelden van vaders die gaan werken terwijl moeders zorgende types zijn die thuis blijven. Homo is al een scheldwoord voordat kinderen precies weten waar ze over praten en een jongen die aan ballet wil doen is al snel het onderwerp van spot en gelach. 
Door hier op een bewuste manier mee om te gaan kunnen stereotypen doorbroken worden en leren kinderen dat ook meisjes mogen uitblinken in voetbal, en dat een jongen ook met een pop mag spelen en werken we aan verdraagzaamheid en respect voor elkaar. 

Openheid creëren voor nieuwe samenlevingsvormen  

Kinderen komen op verschillende manieren in contact met holebi’s en transgenders. Ze hoeven er zelf niet één te kennen om er mee in contact te komen. Op de televisie, internet, op straat, in de kennissenkring van de ouders en in de familie kunnen ze holebi’s en transgenders zien. Misschien is de leerkracht wel homo en bakker lesbisch? Het is belangrijk om kinderen al van in de lagere school kennis te laten maken met holebi gezinnen, transgender personen en verschillende levenswijze en mensen. Zo leren ze al heel vroeg dat er in onze samenleving veel diversiteit terug te vinden is.

Genderstereotypen doorbreken en diversiteit integreren in de dagdagelijkse werking.

Onze samenleving zit vol met genderstereotypen, al vanaf een jonge leeftijd krijgen kinderen hier ook mee te maken.  Kinderen krijgen verschillend speelgoed op basis van hun geslacht, andere kleren en worden ook verschillend behandeld en aangesproken. 

Ook op school is het niet moeilijk om genderstereotypen terug te vinden. Denk hierbij aan het educatief materiaal; de verhalen en prentenboeken. Vaak staan ze boordevol met stereotypen die we kinderen dag in dag uit meegeven. 
Deze stereotypen zijn nadelig omdat het jongens en meisjes een bepaald label geeft waar niet iedereen zicht goed bij voelt. Ze leren kinderen al vanaf een hele jonge leeftijd dat het niet oké voor een jonge om in het roze gezien te worden en dat meisjes het liefst wil leven als een prinses. 
Door bewust te zijn van genderstereotypen kunnen ze doorbroken worden zodat een school plaats is voor alle kinderen in hun eigenheid. 

Er zijn ook mensen in onze samenleving die worstelen met hun genderidentiteit. Jongens die liever een meisje willen zijn, meisjes die liever een jongen willen zijn en dan nog een heleboel gradaties daartussen. Ook bij jonge kinderen komt dit voor en door het onderwerp bespreekbaar te maken kan een school het thema uit de taboesfeer halen.

Wil je meer weten?