Werken aan de schoolcultuur

Werken aan de schoolcultuur
Hoewel iedereen het slachtoffer kan worden van pestgedrag, worden jongeren die afwijken van de meerderheid vaker  geviseerd. Jongeren van wie de seksuele oriëntatie niet de meerderheid volgt of jongeren met een “afwijkende” genderexpressie zijn uitermate kwetsbaar hiervoor. Toch zijn het niet alleen holebi’s en transgenders die slachtoffer kunnen zijn van homo- en transfoob pestgedrag. Alle jongeren, die afwijken van de gangbare genderrollen die door onze maatschappij geaccepteerd worden, kunnen een slachtoffer zijn zonder dat deze jongere holebi en transgender hoeft te zijn. Veel meer jongeren worden dus het slachtoffer van homofoob pestgedrag dan dat er jongeren zijn die zichzelf daadwerkelijk als homo of transgender benoemen.  
Dit is de reden waarom het belangrijk is om thema’s als seksuele oriëntatie,  genderexpressie en diversiteit  ook al in het lager onderwijs bespreekbaar te maken. Kinderen leren immers op zeer jonge leeftijd elkaar te corrigeren en af te straffen indien men niet aan de gendernorm voldoet. 

Op de ideale school...

  • kan er openlijk én serieus gepraat worden over het holebi en transgender thema in de klas, op het schoolplein en in de leraarskamer; 
  • kan een leerkracht of directielid openlijk praten over zijn/haar geaardheid en zijn/haar partner meenemen naar het personeelsfeest; 
  • kan een jongen in een rok naar school komen zonder dat dit geproblematiseerd wordt; grijpen leerkrachten in als iemand een homo- of transfobe uitspraak doet;
  • Is iedereen betrokken bij het thema (leerkrachten, ouders, directie, leerlingenbegeleiding, leerlingen,...).